Jag vet inte om man kan jämföra jobbet som chef med jobbet som taxichaufför. Möjligen kan man konstatera att chefens uppgift, precis som en taxichaufförens, handlar om att styra sin verksamhet. Och – att både chefen och taxichauffören är människor. Det som är gemensamt för människor är i sin tur att de kan utvecklas.
En studie som gjordes i London för ett antal år sedan, innan gps:ens genombrott i taxibranschen, visade att storleken på hippocampus (den del i hjärnan som bland annat ger oss förmågan att orientera oss i tillvaron) var större hos taxichaufförerna i den engelska huvudstaden än hos de flesta andra människor. Hur kunde det komma sig? Jo, för att lära sig alla gatorna i den stora storstaden hade chaufförerna ägnat i genomsnitt tre års daglig träning av den delen av hjärnan. Visst är det fascinerande, att du faktiskt kan träna dig till större hjärnkapacitet!
Att hitta fram till den adress dit kunden vill åka är naturligtvis en grundläggande uppgift för varje taxichaufför. Och jag tänker att jobbet för en ledare är lite lika. Dels tanken att betrakta sina medarbetare som sina kunder – att vara ledare är ett serviceyrke och ditt jobb handlar om att ta reda på vart de vill komma. Att hitta fram till medarbetarnas motiv och målbilder, och koppla dem till företagets mål, handlar om empati: förmågan att sätta sig in medarbetarnas känslor. Det är inte alldeles lätt alla gånger, men vad skulle hända om du tränade din empatiska förmåga varje dag i tre år?
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste – ”Empatieffekten” – med underrubriken ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker under rubriken ”Böcker”. Om ditt företag eller organisation vill ha inspiration kring ledarskap och medarbetarengagemang kan du också boka mig som föreläsare. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller via kontaktformuläret här nedanför.