Arbetslivet är fyllt av förutfattade meningar som ställer till det en del för oss. En sådan är att våra yrkesmässiga framgångar baserar sig på vår intelligens. Ju högre upp på skalan i Mensas mätningar, desto större möjlighet skulle vi alltså ha att lyckas i jobbet.
Det är inte särskilt intelligent tänkt, kan man väl säga.
Din framgång som yrkesmänniska handlar förhållandevis lite om din IQ och mycket mer om din EQ, det vill säga din emotionella intelligens. Eller med andra ord: din förmåga att förhålla dig till dina egna och andras känslor.
En forskningsstudie gjord i USA där man undersökte frågeställningen ”Hur mycket betyder IQ för att lyckas i karriären?”, visar att svaret är någonstans mellan 4 och 10 procent! Det är klart att du måste ha en viss intellektuell kapacitet för att bli hjärnforskare, ekonomiprofessor eller universitetslektor. Men generellt är det inte din intelligens som ger framgång i yrkeslivet. Betydligt viktigare egenskaper är fantasi, glädje och social kompetens. I olika undersökningar har man till exempel konstaterat att de mest effektiva ledarna är de som är ”roliga”. Ja, du läste rätt, det är en gemensam nämnare. De mest framgångsrika ledarna får sina grupper att skratta tre gånger så ofta som de mindre framgångsrika!
Vad får det här resonemanget för konsekvenser för dig som medarbetare? Jo, att du inte behöver misströsta om gymnasiebetygen var ”sådär” eller om du aldrig skrev C-uppsatsen färdigt. I jobbet handlar det betydligt mer om hur du utvecklar dina personliga egenskaper.
Enligt Wikipedia är för övrigt bokstaven Q beteckningen för laddning i elektro-magnetism, värme i termodynamik och godhetstal i kretsteknik. Laddning, värme och godhet. Det är dina viktigaste framgångsfaktorer som medarbetare – vilket år som helst!
God Jul & Gott Nytt År!
Tommy Lundberg
Photo: Tatiana Lapina on unsplash.com