Jag är så evinnerligt trött på alla dessa ”gör-si-gör-så-rubriker” som förekommer överallt, inte minst i de sociala medierna. På mindre än fem minuter mötte jag nyligen följande rubriker: ”Fem tips för tydliga presentationer”, ”9 things you need to immediately stop doing on Facebook” ,”Tre saker du ska göra efter varje möte”, ”Sex vanliga konflikter – och hur du löser dem.” ”Boosta din karriär – 13 tips du inte hört förut” och ”Så lyckas du som chef – fem tips”.
Vi lever i en komplex värld och vår längtan efter att förenkla saker för att göra dem begripliga är begriplig. Men allt som oftast gör vi det alltför enkelt för oss. Människan är inte si eller så – hon är si och så. Och de många dimensioner som en människa rymmer får helt enkelt inte plats i ett twitterinlägg eller i en nedkortad tips-artikel på en ledarskapssajt.
Vi letar enkla lösningar, och när någon kommer på något så tar vi andra efter blixtsnabbt. Titta bara på Lean! I jakten på ständiga förbättringar försöker man idag införa Lean i allt ifrån industriföretag till kommuner och landsting. Lite märkligt, kan man tycka, att en modell som är framtagen för effektiv produktion av bilar kan passa för utveckling av samhällen och vård av människor. Och uppenbarligen passade den inte till hundra procent för Toyota heller, med tanke på alla bilar de tvingats återkalla på grund av bristande kvalitet och tekniska fel de senaste åren. Hela idén med system är ju just att systematisera arbetet, vilket innebär att när man gör rätt så gör man väldigt mycket rätt. Avigsidan är att när man gör fel så gör man väldigt mycket fel! Fem miljoner felaktiga bilar som måste tas tillbaka (som för Toyota förra året) gör ju varken bilköparna eller aktieägarna särskilt glada. Lite märkligt är det också att alla kopierar alla, när alla vet att det faktiskt är original som för utvecklingen framåt! Och kanske är problemet just att vi kopierar, utan att förstå riktigt vad det är vi kopierar.
Borde vi inte prata vi istället prata om Learn? Borde vi inte odla företagskulturer och affärssystem där lärandet blir själva drivmotorn? Organisationer där nya kunskaper – inte gamla – värderas, organisationer där nya idéer – inte gamla – premieras, organisationer där människor tränas i att träna för att ständigt utveckla sig. För är det något som kännetecknar hållbart framgångsrika företag så är det att de ständigt utvecklar sig. Dessutom är en gemensam nämnare för framgångsrika ledare just att de aldrig slutar att lära. De går inte till jobbet och vet vad som ska göras – de går till jobbet för att ta reda på vad som behöver göras.
Så om vi trots allt ska ge ”tre tips på hur du blir en bättre chef”, så får de helt enkelt bli:
- Learn
- Learn
- Learn
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste: ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se