När jag som föreläsare förespråkar att sätta medarbetarnas väl före allt annat i företaget möts jag ibland av rynkade näsor och veckande pannor. Det är tydligt att det finns en utbredd misstänksamhet mot, och kanske en rädsla för, mjuka värden. ”Man måste väl kunna ställa krav på sina medarbetare?”, är en vanlig invändning. Ja, absolut. Och i ”goda” företag finns yttre kravsystem i så måtto att det förväntas att medarbetarna sköter sig och gör bra ifrån sig för att få behålla sina jobb eller inte bli bestraffade på något sätt. Men de används inte som kontrollsystem!
Individernas känsla av självbestämmande är nyckeln till ett positivt och långsiktigt hållbart beteende. Och nyckeln för dig som ledare är att försöka skapa ett system – en arbetsmiljö – som gynnar och stärker medarbetarnas känsla av delaktighet och självständighet.
Om människors styrs av belöningar och bestraffningar så väljer de gärna de kortaste och enklaste vägarna för att komma åt belöningen (eller för att undvika bestraffningen), och tappar därmed sin kreativitet, sin innovationsförmåga och sin egen möjlighet till utveckling. Det är rentav så att yttre belöningssystem av typen ”ju mer du säljer, desto mer får du i bonus” tenderar till att locka fram fusk och andra moraliskt tveksamma beteenden. En säljare kanske lovar lite mer än han kan hålla för att ro hem affären, en projektledare tackar ja till ett jobb trots att förutsättningarna är tveksamma bara för att fylla budgeten, eller (hemska tanke) en flygplanstekniker hoppar över den sista kontrollpunkten för att inte få bannor för att säkerhetskontrollen gått för långsamt. Hamnar man i den här typen av ”genvägar” för att nå belöningar eller undvika bestraffningar, så dröjer det inte länge förrän man – förutom stressade och pressade medarbetare – har missnöjda kunder.
Om du på allvar vill skapa förändring till det positiva, och få medarbetarna att känna sig motiverade och engagerade när de går till jobbet, så måste du försöka väcka deras inre motivation (den finns där, det handlar bara om att hitta den).
Ett råd skulle kunna lyda: Think inside the box!
Att verkligen försöka ta reda på vad det är medarbetarna vill ha – inom sig, inte utanför sig – är långt mycket viktigare än att skapa kreativa bonussystem och belöningar.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis medarbetarboken ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Kelly Neil on Unsplash.com