Att vara en närvarande chef är lättare sagt än gjort i ett stressigt klimat, med möte efter möte. Men det är mötet med medarbetarna som lägger grunden till prestationerna. Innerst inne är det människans behov att bli sedd och uppmärksammad som är drivkraften, och det gör social bekräftelse till chefens viktigaste ledningsverktyg.
Det handlar inte bara om att bekräfta prestationer utan också relationer. Lägg märke till dina medarbetare, se dem! Har de fått färg i ansiktet efter ett par semesterdagar så räcker det med att tala om att du noterar hur friska och fräscha de ser ut. Självklart ska du också notera motsatsen, om du ser ett jäktat, stressat och ångestladdat ansikte är det viktig att du stöttar medarbetaren i att ta sig ur den stressande situationen in i en mer balanserad verklighet.
Jag minns själv när jag hade varit sjukskriven ett antal månader för stress och kom tillbaka till arbetet, till att börja med på halvtid för att sedan successivt öka min arbetsinsats. Jag kände mig verkligen glad över att vara tillbaka och började så smått få en längtan igen efter de kreativa, utmanande uppgifter som hade bidragit till att suga musten ur mig. Jag tog upp min gamla vana att gå runt på kontoret och småprata en smula med alla någon gång under arbetsdagen och vid ett speciellt tillfälle var det en av mina medarbetare som gav mig precis den uppmärksamhet jag behövde. Hon såg mig inte som den kreativt ansvarige – hon såg mig som den glade, inspirerade kollegan!
”Åh, här kommer ’the happy man’!” sade hon när jag kom in i reklambyråns ateljé. Alla de övriga medarbetarna tittade upp och log.
”Vad menar du?” undrade jag.
”Ja, men du är alltid så glad nuförtiden”, konstaterade hon och fortsatte: ”och det är så kul när du kommer och pratar med oss.”
Jösses, tänkte jag, hon sätter fingret på vad ledarskap handlar om – och det blev verkligen en aha-upplevelse för mig. Dels kring att jag i den nedåtgående mentala spiralen mot sjukskrivningen hade tappat glädjen – det var inte kul att gå till jobbet helt enkelt – dels för att hon med denna enkla mening gjorde precis det man som ledare bör göra: identifiera och bekräfta det man gärna vill se mer av. Det skapar positiva förväntningar, och bara genom att hon noterade att jag såg glad ut blev jag ännu gladare. Och i min förväntan att möta henne på jobbet nästa dag drog jag nästan automatiskt på smilbanden.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste: ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Pietro De Grandi, Unsplash.com