Vid fyllda 56 ägnar jag då och då en tacksamhetens tanke åt att jag är egen företagare, eftersom jag inser att mitt bäst-före-datum för att få en anställning sedan länge är passerat. Det är en märklig paradox att det mest förekommande ordet i platsannonser är erfarenhet och att företagen samtidigt vill ha medarbetare som ännu inte fyllt trettio.
Jag minns att jag vid en föreläsning för några år sedan hörde att Ericsson i sin jakt på att föryngra företaget bara anställde medarbetare som kunde ”sms:a i mörker”. Det var naturligtvis en metafor, men bakgrunden var att man ville ha in en ny generation medarbetare som var ett med den nya teknologin. Jag har full förståelse för att ett företag som Ericsson måste hänga med i utvecklingen och behöver fylla på med nytt, friskt blod. Men det finns en uppenbar risk med att man byter ut alla sina spelare i laget mot helt nya talanger, och det är att man förlorar den kunskap och erfarenhet som finns bland dem som varit med några år. Och vill man ha en yngre profil på företaget behöver det inte nödvändigtvis betyda att man måste byta ut all personal. Kanske kan du få medarbetarna att tänka sig yngre?
Det finns en undersökning under rubriken ”Mindfulness” som gjordes vid Harvarduniversitetet 1989 av socialpsykologen Ellen Langer och som verkligen väcker intresset för hur tankens kraft påverkar oss. I undersökningen samlade man två grupper av män i åldern 75–80 år under fem dagar. Båda grupperna utsattes för ett mentalt träningsläger, men med lite olika förutsättningar. Den första gruppen ombads att ägna de fem dagarna åt att tillsammans tänka tillbaka på och beskriva självupplevda anekdoter från livet – en rent generell uppmaning alltså. Den andra gruppen ombads göra detsamma, alltså påminna sig om och berätta om händelser ur det egna livet, men bara från när de var runt 50 år gamla. De fokuserade alltså på upplevelser från livet när de var 25–30 år yngre än vid den aktuella tidpunkten.
Under de fem dagar som männen var samlade observerade man dem. Båda grupperna hade väldigt trevligt, men det hände verkligen häpnadsväckande saker med den grupp som hade fokuserat på sina yngre dagar. De förbättrade på ett fascinerande sätt sin fysiska kapacitet. Efter fem dagar (!) var de fysiskt starkare, de var smidigare, de såg bättre och fick högre poäng på intelligenstester. De hade alltså, till en del, återfått den kapacitet och de karaktärsdrag de hade när de var 50 år gamla. Håll med om att det här är tankeväckande! I jakten på att föryngra företagen skulle man kanske kunna hoppa över dyrbara och känslomässigt kostsamma omställningsprocesser, och i stället införa femdagars träningsläger!
Harvardexperimentet får mig att tänka på mitt första jobb i Stockholm. Jag hade fått anställning som junior-copywriter på en väl etablerad reklambyrå i Gamla stan, och jag sattes ganska snart på ett kunduppdrag tillsammans med en av byråns grundare – en art director som med stormsteg (eller snarare långsamma, lätt hasande steg) närmade sig pensionsåldern. En synnerligen trevlig och sympatisk man,
men kanske lite trött och bekväm efter ett fyrtiotal år i den krävande reklambranschen. Vi fungerade fint tillsammans och gjorde riktigt bra (tyckte vi själva i alla fall) jobb, bland annat för en av Sveriges större banker. Efter någon månad kom byråns vd till mig en kväll, strax innan jag skulle rusa iväg till reklamskolan där jag tillbringade ett par kvällar i veckan. Hans enda budskap var den enorma förändring han hade noterat hos den gamle art directorn de senaste månaderna. ”Han har blivit tjugo år yngre sedan han började jobba med dig”, konstaterade vd:n.
”Man är inte äldre än man gör sig”, lyder ett gammalt uttryck. Men kanske är det snarare så att man inte är äldre än omgivningen gör en. Att mixa ungdomlig energi med erfarenhet och klokhet från en äldre generation är en bortglömd framgångsformel.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste: ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Rodolfo Mari. https://unsplash.com/@dolfoto?photo=2sNnC0zDOBQ