Om du sätter dig och betraktar en schimpansflock i en djurpark så slås du av igenkännandets glädje. Schimpanserna visar samma beteenden som vi, de har samma typ av gester, sorg och glädje syns direkt i deras kroppsspråk.
Att vi så snabbt identifierar oss med schimpanserna är inte så konstigt. Rent genetiskt är vi nämligen till 98,6 % lika.
Likheten understryks av att schimpansens hjärna har precis samma grundform och struktur som människans tankeapparat. Vår hjärna är visserligen tre gånger så stor, vilket märks på våra intellektuella förmågor (vi kan ju både teckna elavtal, pensionsspara och twittra). Men även om vi rent intellektuellt har sprungit ifrån schimpanserna ordentligt, sedan vi hoppade ner från det gemensamma släktträdet för cirka 6 miljoner år sedan, så är vi fortfarande emotionellt väldigt lika. Och om vi accepterar att det flesta av våra tankar och beteenden faktiskt styrs av våra känslor, så finns det ”arbetssätt” hos våra trädklättrande kusiner som kan vara värda att apa efter:
En schimpansflock ägnar varje dag flera timmar åt att sitta och putsa på varandra. Det kallas grooming och är deras sätt att skapa ett tryggt klimat i gruppen och få alla att känna sig delaktiga och betydelsefulla. I våra hektiska arbetsliv är det naturligtvis svårt att hinna med att putsa på gruppkänslan varje dag, men vi borde kanske ta oss den tiden! Ekonomisk forskning visar nämligen att det inte är på organisatorisk nivå (vilket många företagsledare tycks tro) som de stora prestationsförbättringarna kan uppnås, utan i de så kallade mikrosystemen – alltså i de små arbetsgrupperna. Och den enskilt viktigaste faktorn för en grupps prestationsförmåga är just ”psykologisk trygghet”; att man lyckas skapa ett klimat där individerna känner sig delaktiga och aktivt bryr sig om varandra och hur gruppen samverkar.
Det närmaste vi moderna yrkesmänniskor kommer grooming är väl fikarasten. Men till och med den håller vi på att stressa bort. ”Vi hinner inte fika”, säger vi i vår ambition att vara så effektiva som möjligt. Istället för att sätta oss ned med gruppen tar vi kaffekoppen med oss till skrivbordet. Och istället för att se en arbetskamrat i ögonen, fortsätter vi att stirra på Word-dokument och Excel-filer. Eller – för att åtminstone bli lite bekräftade som människor även under arbetstid – tittar in en stund Facebook!
De flesta chefer borde faktiskt fundera en stund över Facebooks framgång. Inte främst för att ta reda på ”hur man når ut i de sociala medierna” utan för att reflektera över ”hur man når in till sina medarbetare”. För hemligheten med fenomenet Facebook är just att det bygger på människans uråldriga, nedärvda behov av att bli sedd, uppmärksammad och bekräftad. Och den ledare som på allvar bejakar medarbetarnas mänskliga behov i arbetet, kommer garanterat att skapa bättre resultat.
Kanske redan nästa kvartal.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis ”Ledarskap på Apstadiet – evolution för chefer och ledare”, som nominerades till Året HR-bok 2010. Efter att den sålt slut både som inbunden och pocket, finns den nu i nytryckt pocketupplaga utgiven av Roos&Tegner förlag. Du kan förstås köpa den i bokhandeln. Men du kan också provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Om ditt företag eller organisation vill ha inspiration kring ledarskap och medarbetarskap kan du också boka mig som föreläsare. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se