I en värld där det blivit alldeles för vanligt att skylla på att vi är omgivna av idioter lånar jag ett tips från författaren Daniel Pink: När du tycker att någon har fel, upprepa din meningsmotståndares tanke eller uttryck!
Att motståndarens argument kommer över dina egna läppar hjälper dig att förstå hur den andra resonerar. Du förflyttar dig själv till ett annat perspektiv och ser frågan med den andres ögon. Det innebär inte att du måste ändra ståndpunkt eller inställning, men du har i alla fall fått ökad förståelse för hur den andre tänker. Och det sämsta som kan hända är att du därmed utvecklar ännu bättre argument för din egen åsikt.
Att argumentera mot sin egen övertygelse är verkligen ett bra sätt att träna perspektivförskjutning. Du kan göra det för dig själv, tyst i ditt eget huvud. Men ännu effektivare kan det bli om du gör det i sällskap med andra i din arbetsgrupp.
Följande enkla övning kan öppna sinnet för att det kan finnas fler sanningar än den du har bestämt dig för (och om inte annat, göra dig dig övertygade om att din sanning är den sanna): Dela upp din arbetsgrupp i par, två och två. Välj ett ämne som ni vet är ett tydligt för-eller-emot-ämne. Kärnkraft kanske. Eller köttätande. Eller omorganisationen ni står inför. Det är viktigt att ämnet är avgränsat, så att ni inte svävar iväg och tappar tankemässig riktning. Så väljer ni varsin ståndpunkt – för eller emot – och kör igång övningen.
Sätt en timer och prata i tre minuter. Argumentera för din ståndpunkt och försök låta så övertygad som möjligt (även om du inte är det.) Även om ni båda egentligen gillar kött så ska den ena alltså argumentera för att vi måste sluta äta kött. Efter tre minuter byter ni roller – du som var för ska nu argumentera mot, och den som var motståndare ska nu vara förespråkare i tre minuter.
Om ni är som de flesta är så kommer ni att upptäcka något mycket spännande. Under de första tre minuterna kommer båda att försöka ”vinna matchen”. Men när ni sedan byter roller så försvinner på något sätt kamplusten. Det är som att tanken om att man måste bli diskussionens segrare rinner ut i sanden, det finns liksom inget kvar att vinna och ni kommer att börja lyssna på varandra istället. Ni kommer att sänka både adrenalinnivån och tonläget och diskussionen kommer alltmer att ta formen av en dialog och ni kommer mer och mer att utveckla en samsyn och hitta en lösning som ni är överens om.
Det här är vad samarbete handlar om. Inte att någon ska ge sig, inte att elda på tanken om att man ska ”vinna” för att bli bekräftad, inte att man ska kompromissa så båda blir halvnöjda – nej, det handlar om att vända åsikter till insikter. Då skapas ett öppnare klimat som välkomnar nya tankar och idéer, som skapar förutsättningar för lärande istället för tärande. Man höjer blicken, zoomar ut, skaffar sig perspektiv och börjar leta lösningar istället för problem – man når en helt ny nivå av samarbete helt enkelt.
Tänk att göra så här med alla viktiga frågeställningar, interna som externa, på arbetsplatsen. Ja, varför inte prova att ta kundperspektivet på din produkt eller tjänst. Argumentera för och emot din egen produkt eller tjänst! Det kommer garanterat att ge dig och arbetsgruppen nya insikter, och kanske leda till innovativa tankar som lägger grunden för en mer framgångsrik framtid.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis ledarskapsböckerna ”Empatieffekten” eller ”Motivationskoden”. Eller medarbetarboken ”Skulle du vilja jobba med dig?”. Du kan provläsa mina böcker här: http://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation https://tommylundberg.se/forelasningar/ Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Nathan Dumlao @ unsplash.com