”Det är ofta fyndigt och insiktsfullt, och jag kan verkligen uppskatta många av texterna, men sammantaget blir det en lite för ensidigt nattsvart betraktelse. Jag har tyvärr svårt att se den kommersiella potentialen.”
Orden kom från min ordinarie förläggare när jag lät honom läsa ett antal texter på tvärs, skrivna på vers. Jag är nog beredd att hålla med honom, jag tror inte att det här blir någon kioskvältare. Men jag kände ändå att jag ville ha dessa texter i tryck, så det fick bli utgivning på ”eget förlag”, som man så tjusigt uttrycker det när man bekostar produktionen själv. Och nu finns den: ”Affärspoesi. Halvsanningar och förbannad dikt om livet i näringslivet.” Skriven av mig och formgiven och illustrerad av min kompis Patrik Bogren.
Det här är en annorlunda bok för chefer, ledare och medarbetare, skriven på rim. En bok som genom att korsa, eller vi kanske ska säga krocka, affärsvärldens verklighet med den kulturella världens uttryck, vill få sina läsare att reflektera över arbetslivets villkor och näringslivets moral, och tänka till ett varv på allt från hur mycket vi jobbar till vad vi egentligen jobbar för och varför.
Innehållet kan å ena sidan beskrivas som lika svart som omslaget, men å andra sidan måste vi möta det mörka med öppna ögon för att kunna förändra det. Och jag tror att texterna kan skapa både igenkänning, insikter och åsikter hos den som läser.
I vanliga fall skriver jag ju mer vanliga böcker om ledarskap och medarbetarskap, men även om formen för den här boken är ovanlig så är det bakomliggande budskapet mitt gamla vanliga: människor är människor och kan inte behandlas som maskiner. I alla fall inte om vi vill komma åt deras engagemang och skapa hållbara förutsättningar för medarbetare, företag och organisationer.