Den frågan låter kanske inte särskilt affärsmässig. Men faktum är att den är en symbol för det kanske allra viktigaste som finns för att föda engagemang hos medarbetarna – en personlig fråga som visar att du bryr dig om individen. Det finns dock ett aber, ett avgörande tillägg för att du ska uppnå den önskade effekten: att du lyssnar på svaret.
Undersökningsföretaget Gallup har tittat på det här med medarbetarnas engagemang och chefers sätt att inspirera till engagemang och kommit fram till att mycket handlar om hur du pratar med dem. Att bry sig är en av nyckelfaktorerna bakom produktivitet och lönsamhet enligt Gallup. Den enskilda medarbetarens engagemang grundar sig på att hon känner att hon betyder något, att hon kan bidra till helheten och att de hon jobbar för sätter värde på henne, som person och som medarbetare.
Engagerade medarbetare är det som gör den stora skillnaden, det vet alla, och engagerande chefer är därför avgörande för företagets framgång. Många företag har förstått det här och cheferna uppmuntras därför att ha regelbundna möten med medarbetarna. Men mötena i sig är inte grejen – om cheferna behandlar dessa som något som bara måste checkas av så betyder det inte att engagemanget ökar. Det som skapar ett långsiktigt engagemang är en kontinuerlig dialog. ”Chefen måste lyssna på sina medarbetare, inte bara prata till dem” är den slutsats Gallup har dragit av sina undersökningar.
Jag har någonstans läst meningen ”att bli lyssnad på påminner om att bli älskad, för de flesta är det nästan samma känsla”. Det ligger mycket i det, för i samma ögonblick som du lyssnar på en annan person visar du att han eller hon har betydelse för dig. Och ser du lyssnandet som viktigare än pratandet så inser du att det egentligen inte behövs formella möten för att hålla dialogen igång. Det är din närvaro och delaktighet i det vardagliga arbetet som påverkar mest.
Duktiga ledare letar hela tiden efter möjligheten att interagera med sina medarbetare. ”Jag lyssnar hela tiden efter engagemangsklockor som ringer”, som en av de intervjuade cheferna uttryckte det. Gallup har upptäckt att när ett team fokuserar på att förbättra bekräftelse eller boosta möjligheterna till lärande och växande så ökar sannolikheten för starka vänskapsband på arbetsplatsen. Samma undersökning visar att mätandet av medarbetarnas styrkor ökar tydligheten vad gäller förväntningar, och det är i sin tur starkt kopplat till medarbetarens känsla för företagets mission och syfte.
Företag som fokuserar på medarbetarnas styrkor, som kartlägger de anställdas talanger och matchar dem mot arbetsuppgifterna, tenderar att prestera väldigt bra. När cheferna uppmärksammar medarbetarnas styrkor minskar dessutom oengagemanget dramatiskt. Enligt Gallups undersökning är risken att en medarbetare blir aktivt oengagerad (med andra ord en ”motarbetare”) 40 procent om chefen negligerar medarbetaren. Om chefen fokuserar på medarbetarens svagheter är risken 20 procent. Och om chefen fokuserar på medarbetarens styrkor är risken för oengagemang så liten som 1 procent. Det är alltså värre att negligera en medarbetare än att uppmärksamma hans eller hennes dåliga sidor. Men allra bäst är att hela tiden lägga fokus på styrkorna och göra allt för att utveckla dessa ytterligare. Då kommer svagheterna att minska automatiskt.
Den som påstår att affärer inte handlar om människor, vet med andra ord inte vad han eller hon pratar om.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se