Den mänskliga hjärnan söker ständigt orsakssamband. Låt säga att du som jag då och då scannar av rubrikerna på Aftonbladets webbplats och att du som jag finner rubriken ”Upplopp på gatorna i Bangkok”. Några notiser längre ner hittar du sedan rubriken ”300 svenskar strandsatta i Thailand”. Då blir du säkert, precis som jag, oerhört sugen att koppla ihop dem till ett logiskt sammanhang. Jaha, det är kaos i Bangkok och därför kommer svenska turister inte ut till flygplatsen, de sitter antagligen och trycker på sina hotellrum. Det är bara det att de båda rubrikerna inte har ett smack med varandra att göra. Den första handlar om protester mot regeringen i huvudstaden, och den andra om ett tekniskt fel på ett norskt flygplan i Phuket – 85 mil därifrån! Vi har en tendens att göra så här: vi vill förstå, och i brist på tillräcklig information tar vi den information vi har och gör våra egna tolkningar. Det vore väl ok, om det inte också var på det viset att vi så snart vi har gjort vår sanning har oerhört svårt att ändra på den. Faktum är att sammankopplingen av dessa två rubriker kan påverka hela din bild av Thailand som turistland, och när det drar ihop sig till att boka sportlovsresa till familjen nästa år så känner du intuitivt ett motstånd och föreslår i stället Kanarieöarna för familjen.
När vi får till en fungerande, logiskt sammanhängande historia gräver den djupare spår i våra medvetanden än vad fakta gör. Därför måste du som ledare bli en historieberättare. Du måste förklara sammanhanget om du vill att dina medarbetare ska förstå världen på samma sätt som du, annars skapar de sin egen världsbild utifrån den knappa information de förfogar över. Då sätter spekulationerna igång och du (precis som regeringen i Bangkok) tappar kontrollen över situationen.
Säg att du planerar en omorganisation. I din värld betyder det en förändring som kommer att göra det bättre … men i dina medarbetares värld är ordet omorganisation sannolikt inte något positivt laddat ord. De rådfrågar sina minnen om egna och andras erfarenheter av omorganisationer och hamnar ganska säkert i ett hotfullt scenario där de riskerar att förlora jobbet, tvingas flytta eller få en ny, obekant roll, lära känna nya kollegor och så vidare. ”Man vet vad man har, men inte vad man får” heter det, och vi människor gör allt för att undvika hotfulla situationer. Så vad gör medarbetarna i det här läget? Jo, de börjar leta signaler som bekräftar hotet. Det är nämligen så vi människor gör.
I den vetenskapliga världen är det en gyllene regel att en hypotes ska prövas genom att man försöker motbevisa den – men det mänskliga beteendet är precis tvärtom: vi letar efter bevis som bekräftar den idé och den åsikt vi har just nu. Så om ordet omorganisation börjar sprida sig i organisationen är det knappast någon medarbetare (om du inte råkar ha någon otroligt vänsterhjärnad forskare anställd) som tänker rationellt och letar bevis för att det inte ska bli några negativa konsekvenser av omorganisationen. Nej, du får kallt räkna med att känslorna sätts i gungning och att spekulationerna drar igång. Vi är bara funtade på det viset – vi tror att vi ser allt som finns att se och skapar därför en så bra berättelse vi bara kan med den begränsade information vi har, och får vi bara berättelsen att hänga ihop så tror vi på den.
Du får dessutom räkna med att dina medarbetare inte är speciellt kritiska i sin källgranskning eller särskilt nyanserade i bedömningen av läget. Hotbilden kommer att förstoras och överdrivas – var så säker på det. Om du lämnar informationstomrum fylls de blixtsnabbt med rykten, som till slut blir den sanning som gäller. Och då har du en tuff match att få omorganisationen att landa väl.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste: ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo by Thomas Kelley on Unsplash