I en varm och vänlig kultur hjälper man varandra. När jag och min kompis Ola Berggren arbetade med boken Ledarskap på Apstadiet för några år sedan fick vi ett levande kulturexempel berättat för oss från apornas värld. Historien kom från Furuviksparken och den lilla schimpansflocken där.
När schimpanshonan Maria Magdalena, 6 år gammal, kommit till Furuvik från djurparken i Borås och första gången fick chansen att vandra ut från burarna till schimpansernas egen ö, vågade hon inte gå på stenmuren över det lilla vattenfallet. De andra i flocken lufsade ut i godan ro, men Maria Magdalena blev stående paralyserad. Hon var närmast skräckslagen, både inför vattnet (schimpanser kan inte simma) och den nya miljön. Då gick hennes nyfunna schimpanskollega Penny tillbaka, tog Maria Magdalena i handen och ledde henne försiktigt över den lilla stenbron till de övriga i flocken. Det var ett rörande ögonblick för djurskötarna i Furuvik och idag kan det tjänstgöra som ett exempel på hur vi människor borde göra på våra arbetsplatser.
Hur många gånger händer det inte att vi anställer någon, hälsar välkommen i gänget och sedan lämnar den nya kollegan vind för våg. Efter några veckor, eller månader, undrar vi hur det kommer sig att han eller hon inte riktigt kommer in i gänget, inte tar för sig så mycket som vi hade önskat i kundsituationerna eller inte visar de framfötter vi hade hoppats få se. Innan du dömer ut den nyanställde som långsam, osocial, trögtänkt, hopplös eller vilka betyg som nu kan tänkas dyka upp i huvudet, tänk då på att den nya kanske står där som Maria Magdalena framför den lilla stenbron. En enda liten utsträckt hand kan förändra hela situationen.
Olika försök med schimpanser visar att de gärna hjälps åt, om båda parter vinner på det. Beteendeforskningen på människor visar att vi faktiskt är ännu mindre egoistiska – vi får till och med får en ”kick” av dopamin när vi gör något gott för någon annan. Vi blir alltså glada när vi gör andra glada – men det är lätt att glömma, om det går för långt mellan gångerna.
Här, som i så många andra situationer, är din roll som ledare att agera förebild. Om du hjälper andra talar du genom ditt beteende om att ni ska vara ett hjälpsamt företag. Sakta men säkert odlar du en kultur där det alltid finns en utsträckt hand i närheten. Och en organisation där hjälpsamhet är en dygd blir både effektivare, produktivare och mindre sårbar.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis ”Ledarskap på Apstadiet” som nominerades till Årets HR-bok 2010 och som i år kommit i nytryckt pocketupplaga. Eller min senaste bok, ”Motivationskoden”, som blev nominerad till Årets Marknadsföringsbok i år. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se