Vad är en vision egentligen? Det är sannolikt ett av affärsvärlden mest missbrukade och misstolkade ord. I Mihaly Csikszentmihalyis bok ”Flow – arbetsglädje” finns en förklaring som jag gillar. Han skriver:
”Vision är ett uttryck för ett sätt att vara som ännu inte existerar – det är en förväntan om ett framtida tillstånd i en organisation”.
Ett sätt att vara som ännu inte existerar, visst låter det skönt. En förväntan om ett framtida tillstånd, det låter ännu skönare. En vision ger människors liv – eller åtminstone deras arbetsliv – en mening. Om visionen är ärligt menad, och man visar ärligheten genom handling, drar den till sig energi från medarbetarna. Och energi föder som bekant energi. Ju starkare vision, desto mer energi är medarbetarna beredda att ladda in i jobbet.
I reklamens värld pratar man ofta om företagets själ och visst handlar det om en slags själfullhet att ge företaget en större uppgift än att bara tjäna pengar. En organisation måste uppmärksamma både ”jaget och viet”. Jaget är tämligen lättköpt – det går igång på större hus, finare bil, ny mobil e t c och kan därför ofta köpas för pengar. Viet däremot är inte lika lättflirtat. Eller rättare sagt, det tänder på helt andra saker. För vad är det egentligen som får människor att vilja hjälpa till – i många sammanhang till den milda grad att man gladeligen arbetar utan lön? Jo, det är den berikande känslan av att man har gjort gott för någon annan och bidragit till gruppens bästa.
Om man surfar runt en stund på sökord som ”ge” och ”ta”, så hittar man rätt snabbt ett citat från en välkänd ledarskapsbok: ”Det är saligare att giva än att taga”. Vision är ju i grunden ett religiöst ord och kanske har det att göra med att det handlar om att få människor att tro på något. En vision är inte ett mål som är enkelt kan mätas. ”Japp, det var det. Vi har uppfyllt visionen – vad ska vi hitta på nu?” En vision kanske till och med måste vara i någon mån abstrakt för att den ska få människor att tro på den. Att öka aktievärdet eller nå tjugotvå procents marknadsandel är ingen vision. ”Att skapa en bättre vardag åt de många människorna” är däremot en vision som heter duga.
”Men vaddå?”, invänder den målinriktade. Det kan ju betyda nästan vad som helst?” Ja, och det är kanske däri kraften i en stark vision ligger – att den ger en riktning åt tanken men inte är en instruktion som ska följas utan snarare en inspiration som väcker människors vilja att vara med och bidra.
Är då ”bäst” en vision? Det kan det vara om man har en gemensam bild av vad man menar med ”bäst”. Bäst i branschen, bäst i världen, bäst med de förutsättningar man har. Och bäst för vem? För den anställde medarbetaren, för kunden, för ägaren. Det är inte ovanligt att företag sätter både ägare, partners och kunder före sina medarbetare – men medarbetarna måste komma före de andra. Och definitivt före ägarna om du vill att de ska brinna för jobbet.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste – ”Empatieffekten” – med underrubriken ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: http://tommylundberg.se/bocker/ Om ditt företag eller organisation vill ha inspiration kring ledarskap och medarbetarskap kan du också boka mig som föreläsare https://tommylundberg.se/forelasningar/ Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Foto: Swaraj Tiwari @ Unsplash.com