Många ledningar gör misstaget att formulera framtidsplanerna och sedan försöka få medarbetarna att ta dem till sig. Men en vision eller en mission måste ha en äkta förankring bland medarbetarna – de måste känna att det här är vad de vill göra (inte måste). Och då måste man göra medarbetarna delaktiga i formulerandet av de framtida målbilderna.
Kom ihåg att LEDA och DELA består av samma bokstäver – bara i olika ordning. Genom att dela informationen och ansvaret med dina medarbetare leder du dem mot ökat engagemang, du tänder deras längtan att med sina egenskaper och kunskaper vara med och bidra till ett gemensamt syfte.
För att dina tankar om framtiden ska ta plats i medarbetarnas medvetanden måste ni prata om dem, ofta och återkommande, och steg för steg bygga ett starkt fundament. Och kanske inte bara prata – kom ihåg att olika människor har olika intelligenser, olika sätt att ta till sig information och kunskaper. Skriv, prata, visa, visualisera … du kanske till och med ska kommunicera framtiden med upplevelser. Hur smakar er vision? Hur doftar er vision? Hur ser den ut? Hur känns den? Om företagets planer inte går att associera till några känslor, då lär de aldrig få medarbetarna att känna entusiasm och engagemang.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se