För femton år sedan började man prata om ”the gamer generation” på arbetsmarknaden, de individer som hade vuxit upp med tv- och dataspel som en fullständigt naturlig del av livet. De tidigast födda i den generationen är idag medelålders och efter dem har flera generationer klivit in på våra arbetsplatser med ännu mer speltänkande i sina huvuden.
Vad är gemensamt för dessa individer? Jo, att de har lärt sig utan instruktioner, i datavärldar där det handlar om att utveckla sig själv för att komma vidare. Och – att de har format nätverk utan hierarkier och auktoriteter. Nu möter de i arbetet en värld där det fortfarande förekommer instruktioner, hierarkiska system och auktoritära ledarskapsmodeller.
Tänk efter, hur kul skulle det vara att spela dataspel om någon hela tiden talade om för en hur man ska göra?
Det här är en grupp medarbetare som tänker autonomi, inte automatik. De är vana vid att själva sitta vid spakarna och få prova sig fram. De är också vana att ta hjälp av andra – vilket innebär att om du anställer en person i tjugofemårsåldern idag så får du inte bara den personens kunskaper, du får också hans eller hennes hela nätverk på köpet.
När allt förändras snabbare och snabbare blir frågorna fler och svaren alltmer krävande. Här gäller det att inse att du som ledare inte är den som ska sitta inne med alla svaren. I den gamla världen kunde en chef arbeta utifrån systemet styra–kontrollera–svara men i dagens extremt komplicerade värld måste du lita till att svaren finns hos dina medarbetare.
Generellt tror jag att många som får en chefsposition blir lite för uppfyllda av idén att gå främst i ledet. Men om ledarrollen förr i tiden innebar att gå längst fram och dra andra med sig mot målet, så tror jag att ledarskapet idag handlar mer om att leda utvecklingen i gruppen så att den av egen kraft (och vilja) rör sig mot målet. Att leda utvecklingen handlar om att våga och vilja tänka nytt – att lära sig nya saker, att söka nya perspektiv, att lyssna på nya röster.
Ditt jobb är inte att göra dig så stor som möjligt, det är att göra medarbetarna så stora som möjligt. Det får mig att tänka på en Volkswagen-annons från 1964 med en liten folka längst ner i högra hörnet på den i övrigt tomma annonssidan och den fullständigt underbara rubriken ”It makes your house look bigger”. Tänk dig själv som en VW-bubbla som får dina medarbetare att bli större.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den senaste: ”Empatieffekten”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se