Om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement.
Motivationskoden gavs ut av Roos&Tegner i maj 2016. Så här beskriver förlaget boken: "Motivationskoden är en inspirerande och tankeväckande resa genom ekonomisk och psykologisk forskning, den mänskliga hjärnan och författarens egna erfarenheter och tankar om ledarskap. Med träffsäkra analyser av vår samtid och ögonöppnande insikter om mänskligt beteende lyckas boken både underhålla och skaka om. Läs om varför ledarskap borde handla mer om kemi än ekonomi, om varför människor vill spela roll snarare än en roll och varför piskor och morötter inte fungerar. Och mycket mer!"
Så här beskriver jag boken: Vi människor är emotionellt styra varelser, och ju mer rationellt beräknande arbetslivet blir desto mindre engagemang och motivation känner vi i och för våra arbeten. Med den här boken vill jag uppmuntra chefer att leda utifrån de grundläggande mänskliga behov som ligger bakom vår inre motivation. Men förvänta dig ingen enkel metod eller modell som direkt kan implementeras. Boken lever som den lär: ledarskap handlar inte om att ge svaren, utan om att leverera frågorna som inspirerar människor att tänka själva.
Så här beskriver några av läsarna boken:
”Ledarskapets grundbult är att man måste känna sig själv ganska bra. Den här boken hjälper en att lära känna sig själv – och förstå andra.”
– Ann Krumlinde, vd Danske Bank Sverige
"Imponerande påläst, fint personligt och härligt mänskligt. Det här är inte en bok för ledare – det är en bok för alla människor!"
– Micael Dahlen, professor, författare och föreläsare
”Motivationskoden är en bok som verkligen väcker tankar och ger insikter om ledarskap, i det stora och det lilla. Dessutom är den skriven av en språkkonstnär med känslomässig skärpa.”
– Mats Urde. Forskare och konsult i varumärkesstrategi. Docent vid Lunds universitet