I min relativa ungdom arbetade jag på en av landets bättre reklambyråer i huvudstaden. Det var en byrå som hade vuxit både snabbt och länge med förtroendet från allt fler av Sveriges stora annonsörer. Men märkligt nog hörde jag aldrig, aldrig talas om några ekonomiska mål. Det enda som gällde var att göra bra jobb. Det är förstås fullt möjligt att grundarna hade kronor, euro, pund eller dollar för ögonen, att de ville bli ekonomiskt oberoende och köpa lägenheter i Cannes och New York, men det var aldrig något som kommunicerades på företaget. Respekten för uppdraget och kunden, och inte minst för den affärsmässiga kraften i kreativa lösningar, var det enda som jag kan minnas som ledstjärnor.
Jag minns också att en av förebilderna i branschen, som hade satt sitt namn på en lika framgångsrik och lönsam reklambyrå som den jag själv arbetade på, i en intervju konstaterade att hans företag aldrig hade haft några ekonomiska mål för sin verksamhet. ”Om vi gör riktigt bra jobb för kunderna, så kommer det att betala sig”, löd deras enkla affärsfilosofi. När jag sedan själv startade reklambyrå under eget namn anammade jag den filosofin rakt av. Visst räknade jag noggrant innan jag anställde mina första medarbetare (det var verkligen med skräckblandad förtjusning jag satt där med miniräknaren), men därefter hade vi helt ärligt aldrig en budget för något annat än kundernas uppdrag – under femton års verksamhet. Företaget finns kvar, även om jag har lämnat det, och jag har ingen aning om ifall de drivs avekonomiska mål nuförtiden – det är naturligtvis möjligt. Men jag vill gärna tro att deras överlevnadsförmåga i alla fall har något att göra med att de fortfarande låter kreativiteten lägga grunden till lönsamheten.
Under mina år som företagsledare såg jag hur flera av våra konkurrenter drev sina projektledare hårt, med månads- och årsbudgetar som de förväntades fylla, och dessa byråer nådde aldrig samma kreativa höjd som vi. Faktiskt inte heller samma lönsamhet. Om jag skulle drista mig till att ge två råd kring företagande, så skulle det vara att först och främst fokusera på medarbetarna (att se till att rekrytera de bästa eller göra dem till de bästa) och därefter satsa på kunderna (att se till att få de som passar din verksamhet bäst och som är mest intresserade av det du erbjuder). Lyckas man med det, så kommer pengarna med automatik.
”Äsch, det där resonemanget gäller bara för småföretag”, kanske någon invänder. ”Det är helt annorlunda i den stora företagsvärlden.”
Ja, och det är ju det som är problemet!
Visst är det märkligt att vi tycker att det är ok att storföretagen vill krama ur varenda krona ur verksamheten. Vi skulle exempelvis aldrig acceptera en restaurang vars uttalade mål var att vinstmaximera. Det enda vi accepterar att de maximerar är den upplevelse vi får som gäster – och gör de det, är vi beredda att betala lite mer för det. Vi skulle heller aldrig anlita en byggfirma som tydligt uttryckte att deras över-gripande mål var att tjäna så mycket som möjligt, vi skulle aldrig bo på ett hotell som sade att deras mål var att lönsamheten varje kvartal skulle vara så hög som möjligt, eller gå till en frisör som klippte så fort det bara var möjligt för att maximera timförtjänsten.
Hur kommer det sig då att vi accepterar att börsbolagens ledningar inte säger ett ljud om kunderna, utan bara pratar om lönsamhet och aktiemarknadens förtroende? Som jag ser det ska pengarna vara konsekvensen av verksamheten, inte verksamhetens mål.
Med detta ständiga ekonomifokus formar vi en tillvaro där pengarna är målet och vinstmaximering innebär att vi skapar vinst till varje pris – genom att minska antalet anställda, genom att lägga ner kontor och fabriker och hålla nere kostnader. Och det leder inte till någonting annat än stress. Det som kännetecknar stora ledare är att de ser pengarna som en resurs som ska hjälpa medarbetarna att växa – inte tvärtom. Eller som någon vis människa uttryckt det: ”Pengar kan växa genom att du låser in dem, människor kan bara växa om du släpper dem fria.”
Ditt jobb som ledare är inte att få företaget att växa, utan att få medarbetarna att göra det.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste: ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: https://unsplash.com/@henry_be?photo=IicyiaPYGGI