Våra kommunikationsmöjligheter har verkligen genomgått en enastående utveckling de senaste årtiondena. Jag minns när jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet, en Bang & Olufsen (vilket i praktiken var en Ericsson-telefon med annan färg!) och satte mig på en parkbänk i Stockholm och ringde hem till min fru. Jösses, inte en sladd, inte en telefonstolpe i närheten – bara jag och den där underbara blå manicken.
Det var nästan samma hisnande frihetskänsla som när jag för första gången tog på mig hörlurarna till en Sony-freestyle (är du född senare än på 80-talet får du googla freestyle) och kunde studsa fram i joggingskor med Third World och ”Now That We’ve Found Love” i öronen (har du inte hört den låten får du nästan googla den också).
Idag har vi alla en liten dator i fickan, med musik, film, kamera och hundratals appar, och kan när som helst skicka iväg ett mail eller ett sms och göra inlägg på Facebook, LinkedIn, Instagram eller Twitter och på så vis kommunicera med tusentals människor runt om i världen. Men trots teknikens fantastiska framsteg är det fortfarande lika svårt att överföra ett budskap till personen bredvid och vara säker på att det mottagits på det sätt som var tänkt. Det här måste du som ledare ständigt ha i åtanke: att du sagt det innebär inte att mottagaren har hört det.
För något år sedan ledde jag en workshop med en arbetsgrupp med tiotalet medarbetare på en kommunikationsavdelning i ett internationellt industriföretag. Efter ett tag kom det upp en fråga som uppenbarligen bekymrade hela gruppen. ”Men det har jag ju förklarat, flera gånger”, invände medarbetarnas närmaste chef som också var närvarande. Och trots att ingen av medarbetarna tyckte sig ha hört svaret, fortsatte chefen envetet att säga: ”Men det har jag ju sagt!”
Kom ihåg att det alltid är mottagaren som avgör om kommunikation har uppstått, och som ledare måste du försäkra dig om att du lyckats i ditt uppsåt. Och det räcker inte att fråga: ”Hörde du vad jag sa?” För det är inte ett hörseltest, det är en fråga om mottagaren har uppfattat budskapet så som du ville att det skulle uppfattas.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis ”Empatieffekten” med underrubriken ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/Om ditt företag eller organisation vill ha inspiration kring ledarskap och medarbetarskap kan du också boka mig som föreläsare. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Kyle Smith @ unsplash.com