Den mänskliga hjärnan ser likadan ut idag som för tiotusentals år sedan och de allra mest primitiva delarna, som fortfarande styr våra känslor, är i princip desamma som när vi hoppade ner från träden för 6 miljoner år sedan och skildes från schimpanserna. Så även om datorer och smartphones har förändrat vårt sätt att leva har de inte förändrat de mänskliga behoven.
Människans innersta och djupaste behov är att bli sedd – och det är hemligheten bakom de enorma framgångar som Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn och alla andra sociala medie-appar har haft och fortfarande har. De ger oss ständigt kickar av bekräftelse. Frågan är bara: till vilket pris? Jag har en bekant som reste till andra sidan jordklotet och ett av hennes första Facebook-inlägg från den paradisö där hon befann sig var en bild på henne själv sittande i lotusställning med ögonen slutna framför ett vansinnigt vackert vattenfall mitt i den prunkande grönskan. Bilden kompletterades med ett enda ord: ”Närvaro!” Det inlägget illustrerar den paradox vi lever i numera – i jakten på närvaro flyttar vi kroppen till andra sidan jordklotet, men vi har fortfarande medvetandet kvar därhemma bland de vänner och bekanta som kan bekräfta oss. Knäppt! Men högst mänskligt.
Vi vill bli bekräftade, svårare än så är det inte. Därför är det märkligt att det går så mycket trender kring ledarskapet, om hur man ska vara och göra för att lyckas, som om det just nu skulle finnas några särskilt bra tips och tricks för hur man blir en bra ledare. Att vara ledare handlar om att intressera sig för människor och visa dem att man är intresserad av deras utveckling. Det är inget nytt i det.
När du tittar framåt kring ditt eget ledarskap kan du låtsas att du tittar bakåt. Fråga dig själv: Vad kommer jag, i min roll som chef och ledare, att bli ihågkommen för? Hur vill jag att mina medarbetare ska minnas mig och tiden med mig som chef? Vilken skillnad vill jag göra?
Det finns ingen universitetsutbildning som ger dig svar på vad du vill åstadkomma som ledare, men det är kanske den viktigaste frågan att ta i tu med. Så tänk efter, fundera, titta efter förebilder och inspiration från andra, leta dig fram tills du hittar något du känner att det här är jag och det här står jag för – det här är vad jag vill att man ska minnas mig och mitt ledarskap för. Det kan ta lite tid, men tänk som den gamle Arne Tammer som på 60-talet erbjöd sig att bli hela svenska folkets PT per korrespondens under rubriken ”ge mig en kvart om dagen”. Ta dig en kvart om dagen och fundera på det här. Påminn dig om att du är där för medarbetarna och påminn dig om vilken skillnad du vill göra.
Om du lyckas i ditt ledarskap kommer du att skapa ledare av dina medarbetare. Då är du en ledarskapare.Då har du gjort en ledarskapelse. Och det är minsann ingen dålig skapelse!
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den senaste: ”Empatieffekten”, med undertiteln ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/ Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation https://tommylundberg.se/forelasningar/Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se