Den gemensamma synen på tillvaron är oerhört viktig i en organisation – inte minst i samband med rekrytering av nya medarbetare. Det gäller att se och förstå totalen hos den person du ska anställa. Och det gäller att den tänkta medarbetaren har förståelse för den helhet ni vill stå för.
Om ni inte får tag på rätt sorts medarbetare så äventyrar det organisationens framtid. En person med fantastiska betyg och lysande referenser, men som inte delar era värderingar, riskerar inte bara att bli en hopplös medarbetare – den är till och med ett hot mot gruppen.
När vi sätter ord på hur någon ska vara går alltid en del av sanningen (helheten) förlorad. Det går visserligen att bocka av allt som finns på checklistan: javisst, den här personen är välutbildad, erfaren, driven, hungrig och har social kompetens. Men helheten kan inte brytas ner och analyseras logiskt. Och det är helheten som är ditt ansvar som ledare.
Ditt jobb handlar mycket om att vara ”alkemisten” som sätter ihop ämnena till något större och intressantare. Du kommer säkert ihåg kemilektionerna från grundskolan där du fick blanda olika ämnen. Ibland hände ingenting, ibland formligen exploderade det, ibland var det en sådär lagom pysande energi och ibland skapades de mest fantastiska fyrverkerier. Den kemi du har tillhanda är talanger, kunskaper, personlighetsdrag, motivation, drivkrafter med mera och det är ingen större vits att ha människor tillsammans om de inte gör något för varandra. Du är ute efter dynamiken, ”det levande”, annars kan du lika gärna anställa maskiner.
Förståelsen, attityden, empatin, energin… eller med ett ord; kemin, är sådant som inte syns i betygsdokumenten eller databaserna. När du står inför att anställa en ny medarbetare måste du därför försöka gå bakom papperen och ta reda på hur personen tänker och resonerar – i värderingsfrågor, synsätt, inställning och inte minst i förståelsen för er verksamhet. Du måste ”känna” att den här personen är rätt i sammanhanget.
Självklart går det inte att enbart lita på känslan – och självklart kan du anlita ett rekryteringsföretag, eller för all del en Ai-robot, för att hjälpa dig med den första delen av anställningsprocessen och sålla fram ett antal kandidater som motsvarar kraven på papperet. Men till slut så måste du komplettera med mänsklig intuition och känsla. För jobbet kan man alltid lära sig. Men värderingarna och attityden till jobbet är svårare att förändra.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste – ”Empatieffekten” – med underrubriken ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: http://tommylundberg.se/bocker/ Om ditt företag eller organisation vill ha inspiration kring ledarskap och medarbetarskap kan du också boka mig som föreläsare https://tommylundberg.se/forelasningar/ Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Hush Naidoo @ Unsplash.com