Tänk dig följande: du låter ditt barn vara med och städa sitt rum. Den lilla är jätteengagerad och lägger byggklossarna på skrivbordet och ritblocken på sängen. Knappt är grejorna på plats förrän du är där och flyttar klossarna till leksakslådan och ritblocken till skrivbordslådan, där de ska ligga. Vad säger du då till ditt barn, utan du egentligen har sagt någonting? Jo, att hans eller hennes arbete inte duger. Eller tänk dig att din sambo ber dig duka middagsbordet. Du gör ditt jobb, går på toaletten, och när du kommer tillbaka så ser du att allt du ställt fram är omflyttat. Vad känner du då? Jo, att din insats inte var tillräckligt bra.
Som ledare gäller det att du ser upp med ditt beteende. Ditt kunnande, som tog dig till chefsposten, kan nämligen sätta käppar i hjulet för ditt ledarskap. Det är oerhört lätt att trilla dit och ”lösa problemen” åt medarbetarna och kanske till och med justera och korrigera deras lösningar. Det är ingen bra idé. Att leda handlar till stor del om att våga släppa kontrollen och genom detta få människor att utvecklas.
Om du detaljstyr och korrigerar så kväver du självförtroendet och kreativiteten, du talar om att deras lösningar inte är goda nog. Det är ett välkänt psykologiskt faktum att det är mindre effektivt att säga ”du gjorde fel” till någon än att säga ”låt oss se om det här går att göra bättre på något annat sätt”. Kritik väcker försvarsmakterna inom oss till liv, de gör sig redo för strid och tar all uppmärksamhet från möjligheten att lära sig något. Om du kan vända dig till saken istället för personen ökar möjligheterna till lärande. Och det är ju den enda väg som finns att gå om man ska var ärlig – att såga någon leder ju ingen vart. Om du däremot lär dig leva med att allt inte blir exakt som du har tänkt dig (det kanske till och med blir bättre!) så lovar jag att du ska få se att dina medarbetare kommer att växa, utvecklas, ta egna initiativ och kanske till och med visa sig vara mer experter än du själv. Och det är den ideala situationen – du utvecklas som ledare och dina medarbetare utvecklas inom sina specifika områden. För det är som någon klok människa har sagt:
”Den som försöker kontrollera det mesta uppnår oftast motsatsen.”
Och det har sin enkla, högst mänskliga, förklaring: Människor som blir bevakade gör allt för att undvika bevakningen (och den som bevakar dem). Men människor som blir bejakade för sina idéer och tankar kommer att göra allt för att få visa upp nya tankar och idéer, gång på gång på gång. Du ska med andra ord ha befälet, men inte kontrollen. Du ska ge medarbetarna dem riktlinjer och spelregler, inte detaljstyrning. Då kommer dina medarbetare att växa som medarbetare – och du som ledare.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarengagemang kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste – ”Empatieffekten” – med underrubriken ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: http://tommylundberg.se/bocker/ Om ditt företag eller organisation vill ha inspiration kring ledarskap och medarbetarskap kan du också boka mig som föreläsare https://tommylundberg.se/forelasningar/ Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Chase Clark @ unsplash.com