Den blinda fläcken blev känd först på 1800-talet. Det är en punkt på näthinnan där vi faktiskt inte registrerar någonting. Vi lägger normalt inte märke till den – eftersom vi har två ögon kompenserar det ena det andra och vår hjärna gör en tolkning av den del av bilden som vi egentligen inte ser. Vi fyller helt enkelt i mönstret med våra erfarenheter och det vi förväntar oss att se, vilket ofta är det vi förväntar oss att andra förväntar sig att vi ska se. Kanske är det förklaringen till varför så många chefer missar att se hela den verklighet som ett företag egentligen är. De ser bara de ekonomiska aspekterna och blir då blinda för allt annat än det finansiella resultatet. De ser inte att människor börjar gå på knäna, att medarbetare mår dåligt, att kreativiteten i organisationen minskar, att kundrelationerna försämras, att samarbetskvaliteten blir lägre och att den långsiktiga överlevnadsförmågan minskar. Jag föreslår att istället välja den omvända vägen: att inte utgå från resultatet utan istället ta utgångspunkt i prestationen, och utforska vad det är som får människor att vilja vara med och prestera.
Den kanske viktigaste faktorn för att lyckas som ledare är att visa att man är mänsklig, för människor vill inte ha chefer som chefer, de vill ha människor som chefer. Och eftersom de flesta chefer också vill ha människor, inte robotar, som medarbetare är det ingen dum investering att utveckla företagets mänskliga sidor. Om du kan bli bättre på att förstå och möta dina medarbetares mänskliga behov, och matcha organisationens utmaningar mot medarbetarnas motiv och drivkrafter, så kommer det att påverka deras känslomässiga anknytning till dig som ledare och till organisationen som helhet. Med starkare känslomässig anknytning kommer ökat intresse, ökat engagemang, ökad drivkraft, ökad lojalitet och – vågar jag påstå, stadigt lutad mot den ekonomiska forskningen – ökad lönsamhet.
Då kommer det jag kallar empatieffekten!
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den senaste: ”Empatieffekten”, med undertiteln ”om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor”. Du kan provläsa och beställa mina böcker här: https://tommylundberg.se/bocker/Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se
Photo: Gerax Soltero @ Unsplash.com