Skapandet av ”en lärande organisation” kräver att cheferna faktiskt tror att medarbetarna kan lära sig något, och det är tyvärr inte alltid så. Studier av Peter Heslin, Don Vandewalle och Gary Latham visar att många chefer helt enkelt inte tror att människor kan förändras. Cheferna letar efter existerande talang. De tittar på sina anställda och dömer dem antingen som kompetenta eller inkompetenta, och så är det med det. De coachar inte sina medarbetare, och de gånger någon faktiskt gör framsteg ser de inte utvecklingen, utan står fast vid sin ursprungliga bedömning.
Att människor inte kan något betyder inte att de inte kan lära sig. Som chef är det viktigt att du har just den kunskapen med dig. (Att du inte visste det från födseln innebär ju inte att du inte kan ta till dig kunskapen nu, eller hur?) Det är du som i din ledarroll avgör andras utveckling. Om du på allvar tror på dina medarbetare och ger dem chansen att utvecklas, så kommer i de allra flesta fall den utveckling du önskar.
Benjamin Bloom, utbildningsforskare och psykolog, studerade 120 exceptionellt framgångsrika personer inom en rad olika områden. Det var konsertpianister, skulptörer, OS-simmare, världsspelare i tennis, matematiker och forskare i neurologi. De flesta av dem hade inte utmärkt sig som barn och visade ingen särskild talang innan de började träna på allvar. Inte ens i deras unga tonår var det möjligt att förutspå deras lysande framgångar. Det var bara deras kontinuerliga motivation och hängivenhet, i kombination med ett nätverk av stöd och hjälp, som tog dem till toppen. Bloom sammanfattade sina studier så här: ”Efter 40 år av intensiva studier kring lärande, i USA såväl som utomlands, är det min slutsats att det som några i världen kan lära sig, kan nästan varje person lära sig, om han eller hon ges rätt förutsättningar.”
Charles Darwin ansågs högst ordinär i sin barndom. Ben Hogan, legendarisk golfspelare, beskrevs som ”en motorisk katastrof” som barn. Michael Jordan platsade inte i skollaget på sitt collage, Muhammed Ali saknade de fysiska förutsättningar som en boxare skulle ha enligt expertisen, och i tv-programmet ”Mästarnas mästare” 2015 berättade Glenn Hysén, den svenske fotbollslegendaren som har beskrivits som ett ”glidtacklingarnas naturbarn”, att han var en träningsprodukt som egentligen inte hade något gratis på det gröna spelfältet.
Det finns forskning som visar att det krävs 10 000 timmar av aktiv, koncentrerad övning för att bli riktigt, riktigt bra på något. Oftast är det tyvärr de som har en naturlig talang som lägger av först – det är den som är målmedveten och får rätt stöd under vägen som blir den verkliga stjärnan. Tiotusen timmar är ungefär fem års arbete på heltid och det kan förstås vara svårt att ha det tålamodet i ett arbetsklimat där resultaten krävs redan nästa kvartal, men om du vill skapa långsiktigt hållbara effekter måste du som ledare stå upp för möjligheten att få utvecklas.
För genier föds inte – de skapas.
Vill du fördjupa dig i mina tankar om ledarskap och medarbetarskap kan du göra det i någon av mina böcker, exempelvis den allra senaste: ”Motivationskoden – om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement”. Du kan provläsa och beställa mina böcker under rubriken ”Böcker”. Du kan också boka mig som föreläsare till ditt företag eller din organisation. Kontakta mig gärna på 070-672 34 30 eller med ett mail till tommy@tommylundberg.se